La alcachofa protege el riñón de un consumo excesivo de creatina

Foro general ciencia, medicina, nutrición, salud pública, política

Moderador: Fisio

La alcachofa protege el riñón de un consumo excesivo de creatina

Notapor Fisio » Dom, 21 Sep 2014, 21:08

No está demás darle una ayuda al riñón a filtrar...

Ameliorative Effect of Artichoke (Cynara scolymus L.) Extracts on Creatine Monohydrate-induced Renal Dysfunction in Male Rats
Auteur(s) / Author(s)
AHMED Hanaa H. ; MANNAA Fathia ; EL-SAYED Eman M. ;
Résumé / Abstract
The present study aimed to assess the hazards of creatine loading on the renal functions and to evaluate the renoprotective effect of artichoke extracts against creatine-induced nephrotoxicity. Adult Sprague Dawley male rats were orally administered with 300 mg/kg b.wt. of creatine for 4 weeks. As compared to untreated control, this dose of creatine produced significant increase in both of plasma urea and creatinine level, and urinary N-acetyl-β-D-glucosaminidase (NAG) level. Moreover, creatine administration markedly elevated plasma sodium, ammonia and lactate concentrations and significantly reduced plasma potassium level. Plasma aldosterone and corticosterone levels showed significant elevation while plasma testosterone and insulin levels revealed remarkable reduction in creatine-treated group versus the untreated control group. Oral administration of aqueous artichoke leaf or head extract (400 mg/kg b.wt.) along with creatine for 4 weeks caused significant reduction in plasma urea, creatinine and sodium as well as they produced an appreciable decrease in plasma ammonia and lactate with concomitant increase in plasma potassium levels as compared with those given creatine alone. Artichoke head extract could significantly modulate the increase in plasma corticosterone concentration as compared with that of creatine-treated group. In conclusion, long-term creatine ingestion as a nutritional supplement possibly may cause nephron damage and subsequent decline in kidney function. Artichoke leaf or head extracts exhibited renoprotective effect. Noteworthy, head extract expressed more pronounced effect than that of leaf extract. The protective action of artichoke extracts possibly may be due to anticonstrictive properties and the antioxidant activity.

http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=19989620
Fisio
Administrador del Sitio

Re: La alcachofa protege el riñón de un consumo excesivo de creatina

Notapor Sergio » Lun, 22 Sep 2014, 19:31

con lo que cuesta desmitificar el supuesto perjuicio renal de la creatina, ahora tenemos que hacer "detox"?
Sergio

Notapor Fisio » Lun, 22 Sep 2014, 19:43

Sergio escribió:con lo que cuesta desmitificar el supuesto perjuicio renal de la creatina, ahora tenemos que hacer "detox"?

No creo que sea un mito. Una cosa es que la creatina no cause problemas a corto plazo en el riñón, otra que no tengamos datos sobre por ejemplo incidencia de cálculos renales (que no haya datos, no significa que no suceda) y otra distinta es ayudar al proceso de filtración del riñón de vez en cuando. Yo he tenido arenilla en el riñón y duele mucho, y la propia uróloga me recomendó cola de caballo.
Fisio
Administrador del Sitio

Notapor Valanor » Lun, 22 Sep 2014, 19:44

Bebiendo unos litros de te blanco de vez en cuando no deberia causar ningun problema la creatina. Es mas, yo la tomo siempre que entreno (4 veces a la semana), 5gr.
Código de descuento iHerb: JGJ833
Código de descuento Myprotein: MP27139542
Código de descuento Powdercity: http://powdercity.refr.cc/46RWDWL
Valanor

Notapor Fisio » Mar, 28 Oct 2014, 03:39

Me he pillado extracto de alcachofa de Now, sobre todo por mi propensión heredada a los cólicos nefríticos

Imagen
Fisio
Administrador del Sitio

Notapor Killyourmother » Dom, 14 Dic 2014, 23:50

¿Cuanto se considera un consumo excesivo de creatina?
Supongo que con una elevada ingesta de líquido durante la suplementación con creatina pueden evitarse estos problemas.
¿O no?
Killyourmother

Notapor Fisio » Lun, 15 Dic 2014, 18:53

No tengo respuesta a eso. Es un pequeño estudio en ratas, pero creo que no está de más ayudar a filtrar de vez en cuando.
Fisio
Administrador del Sitio

Volver a Muscleblog